Ta' et pusterum/Familienetværk

Ta' et pusterum har til formål at støtte børnefamilier, der af forskellige årsager kan have det svært i hverdagen og derfor ind i mellem har brug for et ”pusterum” og måske savner et socialt samvær.

I Røde Kors vil vi gerne give børn og forældre mulighed for at få nogle gode oplevelser, som de ellers ikke har mulighed for at få. Det kan være besøg i dyreparker, i Baboon City og andre forlystelser, men også ture til naturlegepladser og til andre seværdigheder.  Aktiviteten kan også være sociale arrangementer i form af hyggeligt samvær med andre familier og frivillige i Røde Kors til f.eks. fælles spisning. Det er derfor meget forskelligt, hvad indholdet er, og hvor lang tid aktiviteten tager. Oftest foregår det i weekender, men det kan også være på hverdagsaftner, f.eks. hvis det er en cirkusforestilling.

Forud for alle arrangementer vil der blive udsendt en invitation, hvoraf det vil fremgå, hvad der skal foregå samt praktisk info omkring dato, tidspunkt og tilmeldingsfrist.

Alle børnefamilier der på en eller anden måde har det svært er meget velkommen i Ta' et pusterum. Ta' et pusterum er et frirum, hvor mangfoldighed og lysten til at hygge sig sammen er i centrum, og hvor der er mulighed for at møde andre børnefamilier på tværs af kultur og forskellig baggrund. Det er derfor vigtigt for os, at både børn og voksne har det godt, når de deltager i vores aktiviteter, og alle får en god dag/oplevelse sammen.

Det er gratis at deltage i arrangementerne. Røde Kors sørger for transport, når arrangementerne er uden for Brande by.

Oplevelser i 2022

Tá et Pusterum inviterede til Banko

Søndag den 20. februar inviterede Tá et Pusterum til bankospil.

Det var der 50 morgenfriske børn og voksne, der tog imod. Vi startede allerede kl. 9.30, så morgenmaden var klar, da folk ankom.

Der var fra starten en dejlig stemning. Det var hyggeligt igen at være sammen.

Kl. 10 gik bankospillet i gang. Der var 4 plader til alle, så der var forældre og større søskende, der havde travlt med at hjælpe de små.

4 store borde var fyldt med gaver. Der var gevinster til 1-2-3 rækker - og så var der også sidegevinster. De heldige vindere måtte selv vælge gaver fra de forskellige borde I pausen var der Amerikansk Lotteri.

Da klokken var 12 havde alle gevinster fået en ejermand - og ALLE gik hjem med mindst en gevinst. Det var en rigtig dejlig søndag formiddag.

BØLLE - BOB i Remisen

Lørdag den 5. marts havde Tá et Pusterum den fornøjelse at invitere til teaterforestillingen Bølle Bob i Remisen. Det var der 26 børn og voksne, der tog imod

Vi sad parate i forhallen til at udlevere billetterne. Vi fik virkelig  gode pladser - lige midt for. Så vi kunne rigtig nyde den flotte forestilling. De unge mennesker spillede super godt skuespil.

I pausen blev der serveret kaffe/te/sodavand og kage. Det var en dejlig eftermiddag.

Vi mangler lige de sidste aftaler ang. det næste arrangement i Tá et Pusterum. Så det vil I snarest høre nærmere om.

Endelig lykkedes det.

Tá et Pusterum har flere gange forsøgt at få afviklet et arrangement på Urban Street Zone, men coronaen er også her kommet i vejen. Torsdag den 7. april lykkedes det endelig. Og hvilken en aften, det blev.. Kl 17 mødtes vi på Mylius-Erichsensvej. 40 voksne og børn var klar på at tage udfordringerne op på løbehjul eller rulleskøjter. Der var virkelig kvalificerede folk sat på til at guide os. Først blev det rette udstyr fundet frem, så sikkerheden var i top. Så skulle hver enkelt tage stilling til, om det var løbehjul eller rulleskøjter, man havde lyst til at prøve. Så kunne festen begynde. Det var skønt at iagttage, hvordan de første usikre forsøg, hurtigt blev afløst af større tro på sig selv og mange fik modet til at prøve større “bakker”. Selv forældre, der ikke havde regnet med aktivt at deltage, vovede pelsen. Der var en dejlig stemning. Folk morede sig - og opmuntrede hinanden. Ved 18 tiden meldte sulten sig, og menuen stod på forskellige pizzaer og gnavegrønt. Efterhånden som folk blev mætte, smuttede de igen ud på banerne. Vi sluttede kl 19. Det var en super dejlig aften, hvor en del fik udvidet deres grænser.

Næste arrangement i Tá et Pusterum bliver lørdag den 21. maj, hvor turen går til Naturkraft ved Ringkøbing.

På tur til Naturkraft i Ringkøbing

Lørdag den 21. maj har Ta´et pusterum været på tur til Naturkraft, som er et stort oplevelsescenter og naturpark for børn og voksne med inde-og udeoplevelser. Det er her muligt at udforske og lære om naturens kræfter og blive inspireret gennem sjov og leg.

Vi startede med at få en kort og inspirerende orientering om parkens muligheder af en af Naturkraftens medarbejdere.

Parken på 5 ha ligger i naturskønne omgivelser, men også med vestjysk blæst. Vi var dog heldige og kunne nyde, at solen også tittede frem.

Som tidligere fysiklærer var Lisbet god til at hjælpe med aktiviteterne for at få samlet point til at kunne lave sine egne badges.

Specielt de yngre børn synes, at det var spændende at gennemføre de forskellige aktiviteter og få samlet

Alle dagens 5 aktivitetsbadges: ”Stormkonge”, Sanseskifter”, ”Varmejæger”, Vandvogter” og ”Navigatør”

Det har været en naturoplevelsesrig dag, der også gav rig mulighed for hyggelig snak og samvær og blev afsluttet med, at Røde Kors gav is til alle.

Næste aktivitet, som Ta´et pusterum allerede har sendt indbydelser til, er en udflugt til Givskud ZOO/Løveparken, som denne gang ekstraordinært er finansieret af Røde kors centralt via midler fra Socialstyrelsen. Det bliver søndag den 19. juni.

God sommerafslutning.

Tá et Pusterum har været på tur til Givskud Zoo. Turen var ekstraordinært finansieret af Røde Kors centralt via midler fra Socialstyrelsen.

Så det blev en skøn tur “med det hele”. Bustur i en dobbeltdækker, da der var 71 tilmeldte deltagere.        Rundtur på de forskellige savanner med guide, madbilletter til valgfrit spisested og mulighed for leg og hygge på de forskellige legepladser. Vejret var endda også med os.

En rigtig dejlig sommerafslutning for Tá et Pusterum.

I det skønneste sommervejr tog Ta' et Pusterum hul på en ny sæson.

Vi inviterede på fodboldgolf i Filskov. Det var der 38 børn og voksne, der tog imod. Efter en fin instruktion fandt vi sammen i hold af 3 - 4 - 5 personer. Der var lige fra de helt små - til pensionisterne/aktivitetslederne. Det var rigtig sjovt, og alle spillede på det niveau, de nu magtede.

Efter at have klaret de 18 huller, blev der serveret en lækker burger med det hele fra Filskov Kro. Inden bussen atter kørte hjem, blev der tid til både leg på naturlegepladsen og en fodboldkamp for de lidt større børn.

En rigtig dejlig dag. Næste arrangement bliver en tur til BaBoon City den 25. september.

Ta'et pusterum i Baboon City

Søndag den 25. september inviterede Ta' et Pusterum i BaBoon City. Det var der 69, der takkede ja til.

Der er mulighed for udfoldelse for alle i BaBoon City- lige fra stort legeland til de mindste - karaoke anlæg med scene og storskærm til de sangglade, hockey, basket, rodeotyr, trampeliner m.m. for de fysisk aktive, et væld af spillemaskiner osv, osv.

Det var en skøn aktiv dag med hygge, latter og gode snakke.

Næste arrangement bliver en tur i biografen, torsdag den 20. oktober.

Mange hilsner

Elsebeth, Lisbet og Inge

Aktivitetsledere:

Elsebeth Jessen Hansen,  telefon 22 90 3763,  mail:  Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Lisbeth Andersen,           telefon 50 56 03 20,  mail:  Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.

Inge Wieland,                 telefon 20 85 63 30, mail:  Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.